Resevillkor

Vi följer till största del ramavtalet om Allmänna Resevillkor som är fastställt av Konsumentverket och Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation. Under en viktig punkt skiljer sig våra villkor, och det gäller ersättnings-nivåerna vid avbokning av resa. Du bör se till att ha ett fullgott avbeställningsskydd via ditt försäkringsbolag eller direkt genom oss. Här nedan följer en sammanfattning av några av de viktigaste villkoren som gäller för våra resor. Självklart har vi ställt lagstadgade resegarantier till Kammarkollegiet.

Anmälan till Gruppresa

Du anmäler Dig till resan genom att fylla i en anmälningsblankett och skicka den till oss. Vi skickar ett brev till Dig med bekräftelse på Din anmälan inom en vecka och samtidigt får Du mer information om Peru, praktiska råd inför resan och inbjudan till informationsträffar. Det medföljer ett inbetalningskort avseende anmälningsavgift. Anmälningsavgiftens storlek skiftar beroende på resa och upplägg och ligger mellan 3000 kr för de flesta av våra gruppresor till 15000 kr för vissa skräddarsydda resor. Detta ska betalas inom en vecka för att därmed säkra bokningen. Betalning sker till vårt BankGiro. Vi tar tyvärr inte emot kortbetalningar.

Avbeställning

Vid avbeställning av resa tidigare än 45 dagar innan avresa skall resenären erlägga hela anmälningsavgiften. Vid avbeställning mellan 45 och 15 dagar innan avresa skall resenären erlägga 50% av resans pris. Vid avbeställning mindre än 15 dagar innan avresa skall resenären erlägga 100% av resans pris. Avbeställning av resa aviseras skriftligen via post eller e-post till oss.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskydd genom Europeiska kostar f n 6% av resans totalpris och ger Dig rätt att avbeställa resan i fall av sjukdom och dylikt enligt de Allmänna Resevillkoren. Priset för avbeställningsskyddet ska erläggas i samband med anmälan till resan. Vid avbeställning återfås hela det erlagda beloppet minus kostnaden för skyddet och en expeditionsavgift på 200 kronor. Tips! De flesta försäkringsbolag erbjuder ett resetillägg i sin hemförsäkring, där en bra reseförsäkring och avbeställningsskydd ingår för alla resor man gör under försäkringsåret. Detta till ett fast och fördelaktigt pris.

Enkelrumstillägg

Önskemål om enkelrum kan ofta tillgodoses men inte alltid. Detta innebgär en tillkommande kostnad enligt programbladet som erläggs i samband med slutbetalning. I många fall kan två enskilda resenärer dela rum. Finns ingen rumspartner av samma kön tilldelas ensam resenär enkelrum utan extra kostnad. Du som reser ensam blir därmed aldrig tvingad att erlägga enkelrumstillägg!

Flyg & flygskatter

Om du beställt tilläggsarrangemang måste vi boka individuella flygbiljetter. Dessa betalas separat med slutbetalning 100 dagar före avresa. Grundpriset kan variera men vi gör ett generellt avdrag för flyg på 7000 kr från resans grundpris. Detta gäller även om du har egna flygbiljetter och endast köper landarrangemanget från oss. Flygskatter är flygbolagens egna tillägg där även bränsletillägg och säkerhetsavgifter ingår. Dessa har höjts mycket kraftigt de senaste åren och ligger i nuläget ofta på mellan 3000 – 3500 kr per person, beroende på avreseort. Flygskatterna kan vi aldrig påverka och de ändras varje dag. I resans grundpris ingår aldrig flygskatter utan dessa tillkommer vid slutfakturering.

Prisändring

Om en prishöjning av grundpriset skulle bli aktuell, har Du som resenär alltid rätt att avbeställa resan och återfå all erlagd betalning. Prisändring meddelas senast 45 dagar innan avresa.

Inställd Resa

För att en resa ska kunna genomföras krävs i regel att minst 7 personer anmält sig. Besked om inställd resa meddelas senast 45 dagar innan avresa. Naturligtvis återfås all erlagd betalning inklusive anmälningsavgiften.

Slutbetalning

Slutbetalningen är resans pris minus anmälningsavgiften och plus ev avbeställningsskydd, enkelrumstillägg och andra tillägg. Detta ska erläggas senast 45 dagar före avresa på Plus- eller BankGiro. För vissa resor (t ex Galapagos) krävs slutbetalning upp till 65 dagar innan avresa. Vi tar tyvärr inte emot kortbetalningar.

Pass, Visum & Reseförsäkring

Du ansvarar själv för att passet är i sin ordning och har en giltighetstid som sträcker sig minst 6 månader efter hemkomst. Tänk på att ett trasigt pass inte är giltigt! Reseförsäkring är obligatoriskt för ett fullgott reseskydd. Du ansvarar själv för att teckna detta direkt med Ditt försäkringsbolag. Svenska medborgare behöver inget visum till Peru, kontrollera gärna med oss om Du är osäker på vad som gäller för Dig.

Vaccinationer

Du ansvarar själv för att eventuellt nödvändiga vaccinationer är i sin ordning och att intyg om detta finns med på resan.

Färdhandlingar

Dina färdhandlingar (flygbiljett, ev. vouchers) är värdedokument och Du ansvarar själv för att de är i sin ordning under hela resan. Dina flygbiljetter skickas till Dig c:a tio dagar innan avresa.

Avresa & Samling

Avresa sker i allmänhet på egen hand från anslutningsort i Norden och samling sker på Limas flygplats (eller destinationen i Latinamerika), utanför pass och tullkontroll, där svensk färdledare väntar. I de fall där reseledaren följer med från Sverige sker dennes avresa oftast från Stockholm.

Referenser

Hundratals personer har rest med oss sedan starten 1979. Vi håller kontakt med många av dem och vill Du ha kontakt med någon som varit med på en nyligen genomförd resa så hjälper vi gärna till.

Resegaranti

Vi har genom SwedBank ställt lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet (08-7000800).